1. Wykonywanie czynności związanych z prowadzeniem księgowości i windykacji podatku od nieruchomości, podatku rolnego, podatku leśnego, podatku od środków transportowych na terenie gminy oraz opłat określonych ustawą o podatkach i opłatach lokalnych, w szczególności:
1) księgowanie wpłat z wykorzystaniem systemów informatycznych,
2) księgowanie i kompletowanie dokumentów stanowiących podstawę zmian w księgowości podatkowej (decyzje, polecenia księgowań, postanowienia o dokonaniu potrącenia, dowody przerachowań, inne dokumenty),
3) uzgadnianie rejestrów przypisów-odpisów ze stanowiskiem ds. wymiaru podatków,
4) kontrola terminowej realizacji wpłat podatników,
5) likwidacja nadpłat,
6) terminowe wystawianie upomnień i prowadzenie ich ewidencji,
7) terminowe wystawianie tytułów wykonawczych i kierowanie ich do organu egzekucyjnego oraz prowadzenie ewidencji wystawionych tytułów,
8) prowadzenie spraw z zakresu zabezpieczenia zagrożonych należności podatkowych (przymusowa hipoteka).
2. Prowadzenie wymiaru podatku od środków transportowych.
3. Przygotowywanie kwitariuszy przychodowych dla celów poboru podatków,
4. Organizowanie inkasa, rozliczanie inkasentów z zebranych podatków, uzgadnianie obrotów i sald w kontokwitariuszach.
5. Naliczanie wynagrodzeń inkasentów i sołtysów oraz ich rozlicznie, prowadzenie ewidencji wpłat i naliczanie prowizji od rozliczonych wpłat.
6. Prowadzenie spraw pomocy publicznej, w tym:
1) sporządzanie sprawozdań o udzielonej pomocy i zaległościach podatkowych,
2) sporządzanie wykazów o udzielonej pomocy zgodnie z ustawą o finansach publicznych i podawanie do widomości publicznej.
7. Sporządzanie i wydawanie zaświadczeń w zakresie prowadzonych spraw, w tym zaświadczeń o niezaleganiu w podatkach lub stwierdzających stan zaległości.
8. Prowadzenie dokumentacji w sprawie opłat eksploatacyjnych, w tym:
1) przypisywanie kwot opłat eksploatacyjnych na podstawie informacji składanych przez przedsiębiorców wydobywających kopalinę,
2) egzekwowanie obowiązku złożenia informacji w terminie jednego miesiąca po upływie każdego kwartału,
3) podejmowanie czynności ściągnięcia na drodze egzekucji administracyjnej niezapłaconej w terminie opłaty wraz z odsetkami.
9. Prowadzenie obsługi kasowej urzędu, w tym:
1) podejmowanie gotówki czekiem gotówkowym,
2) sporządzanie raportów kasowych i przekazywanie ich na stanowisko ds. księgowości budżetowej,
3) codzienne inwentaryzowanie i zabezpieczenie gotówki w kasie,
4) dokonywanie wypłat gotówkowych z kasy na podstawie Ĺşródłowych dowodów kasowych.