-->
Redaktor BIP
Inspektor/Pełnomocnik ds. ochrony informacji niejawnych
Codziennie w godz. 7.30 - 14.30, pok. nr 14
1. W zakresie zarządzania kryzysowego i obrony cywilnej:
1) przygotowanie i aktualizacja Gminnego Planu Zarządzania Kryzysowego,
2) realizacja zaleceń do Gminnego Planu Zarzadzania Kryzysowego i przedkładanie staroście do zatwierdzenia Gminnego Planu Reagowania Kryzysowego,
3) monitorowanie zagrożeń na terenie gminy i ich prognozowanie;
4) koordynowanie pracą zespołu zarządzania kryzysowego, organizacja posiedzeń i ćwiczeń, w tym: ustalanie przedmiotu i terminu posiedzeń zespołu reagowania oraz inicjowanie i organizowanie prac zespołu;
5) prowadzenie dokumentacji i aktualizacja składu osobowego i regulaminu zespołu zarządzania kryzysowego;
6) opracowanie planu operacyjnego ochrony przed powodzią,
7) opracowanie dokumentów bieżących prac zespołu oraz działań w sytuacjach zagrożeń katastrofą naturalną lub awarią techniczną noszącą znamiona klęski żywiołowej bądź katastrofą budowlaną;
8) systematyczna i bieżąca współpraca z Powiatowym Zespołem Zarządzania Kryzysowego,
9) zarządzanie, organizowanie i prowadzenie szkoleń ćwiczeń i treningów w zakresie reagowania na potencjalne zagrożenia,
10) przeciwdziałanie skutkom zdarzeń o charakterze terrorystycznym,
11) współdziałanie z centrami zarządzania kryzysowego organów administracji publicznej,
12) współdziałanie z podmiotami realizującymi monitoring środowiska oraz z prowadzącymi akcje ratownicze,
13) przygotowywanie, koordynacja i realizacja przedsięwzięć z zakresu obrony cywilnej i bezpieczeństwa publicznego w tym:
a) opracowywanie projektów aktów Wójta – Szefa Obrony Cywilnej w zakresie obrony cywilnej,
b) ustalenie zadań obrony cywilnej dla jednostek organizacyjnych Gminy Serniki,
c) opracowanie i aktualizacja gminnego planu obrony cywilnej,
d) koordynowanie przedsięwzięć związanych z organizacją i prowadzeniem ewakuacji ludności, prowadzenie dokumentacji ewakuacji ludności i dobytku,
e) sprawowanie nadzoru w zakresie tworzenia i przygotowania do działań formacji obrony cywilnej,
f) opracowywanie rocznych i wieloletnich planów działania,
g) opracowywanie projektów działań dotyczących systemu ochrony ludności, gotowości ratowniczej na terenie gminy oraz realizowanie zadań planistycznych i wykonawczych systemu,
h) realizacja zadań ochrony zdrowia w przypadku wystąpienia zdarzeń nadzwyczajnych, sytuacji kryzysowych, zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny,
i) współudział w koordynowaniu działań ratowniczych w sytuacjach kryzysowych,
j) współpracowanie z jednostkami powiatu zajmującymi się Systemem Ochrony Ludności, ze Sztabem Zarządzania Kryzysowego, Komendą Straży Pożarnej, Komendą Policji, z zakładami pracy,
k) opracowywanie systemu ostrzegania i alarmowania ludności o wszelkich zagrożeniach i zapewnienie jego działania;
l) organizowanie szkolenia społeczeństwa w zakresie zwalczania zagrożeń,
m) prowadzenie zabezpieczenia materiałowo – sprzętowego w zakresie OC i p.poż, w tym magazynku OC,
n) opracowywanie planów zabezpieczenia dóbr kultury i zabytków na wypadek konfliktu zbrojnego i sytuacji kryzysowej.
2. W zakresie spraw obronnych: wykonywanie zadań obronnych Wójta Gminy wynikające z ustawy o obronie Ojczyzny i rozporządzeń, w tym:
1) planowanie i nakładanie świadczeń rzeczowych i osobistych na potrzeby obrony państwa albo zwalczania klęsk żywiołowych i likwidacji ich skutków, w tym wydawanie decyzji administracyjnych;
2) sporządzanie planu świadczeń rzeczowych gminy na dany rok;
3) sporządzanie planu świadczeń przewidzianych do realizacji w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny na terenie gminy;
4) prowadzenie spraw dotyczących współdziałania w przygotowaniu gminy do realizacji zadań wynikających z obowiązków państwa gospodarza na rzecz sił zbrojnych i wojsk innych państw (HNS);
5) opracowania i aktualizacji planów osiągnięcia gotowości obronnej na terenie gminy (plany operacyjne, karty realizacji zadań operacyjnych), w tym planu operacyjnego funkcjonowania gminy w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny;
6) opracowywanie dokumentacji z zakresu przygotowania Urzędu do funkcjonowania w warunkach podwyższonej gotowości obronnej państwa; przygotowanie systemu kierowania obroną gminy, opracowywanie, aktualizacja i prowadzenie dokumentacji Głównego Stanowiska Kierowania, w tym plan przemieszczenia na zapasowe miejsce pracy, plan ochrony głównego stanowiska kierowania w dotychczasowym miejscu pracy i zapasowym miejscu pracy;
7) opracowanie, aktualizacja i prowadzenie dokumentacji „stałego dyżuru” Urzędu Gminy, w tym prowadzenie dziennika działania stałego dyżuru;
8) opracowanie dokumentacji planistycznej „Akcji kurierskiej” oraz jej aktualizacja, szkolenie kurierów;
9) opracowanie i prowadzenie dokumentacji w zakresie szkoleń obronnych, w szczególności planów szkoleń obronnych kadry kierowniczej i zespołów zadaniowych, organizacja szkoleń;
10) opracowywanie pozostałych dokumentów wymaganych przepisami prawa;
11) współpraca z organami wojskowymi oraz innymi jednostkami zobowiązanymi do realizacji powyższych zadań, koordynowanie działań w celu zapewnienie niezbędnej pomocy organom wojskowym w toku wykonywania zadań w zakresie obronności państwa;
12) prowadzenie kontroli zadań obronnych zgodnie z obowiązującymi przepisami w tym zakresie;
13) udzielanie na żądanie szefów wojskowych centrów rekrutacji informacji o stanie nieruchomości i rzeczy ruchomych mogących być przedmiotem świadczeń rzeczowych;
14) prowadzenie spraw dot. uznania żołnierza lub osoby podlegającej obowiązkowi odbycia zasadniczej służby wojskowej za sprawującego bezpośrednią opiekę nad członkiem rodziny oraz uznania za osobę posiadającą na wyłącznym utrzymaniu członków rodziny albo za żołnierza samotnego.
3. W zakresie ochrony informacji niejawnych: pełnienie funkcji Pełnomocnika ds. ochrony informacji niejawnych, w tym:
a) zapewnienie przestrzegania przepisów o ochronie informacji niejawnych przez pracowników urzędu i jednostek organizacyjnych gminy, mających dostęp do informacji niejawnych w zakresie wyszczególnionym w poświadczeniu bezpieczeństwa,
b) zapewnienie ochrony fizycznej jednostki organizacyjnej oraz zapewnienie ochrony systemów teleinformatycznych, w których są przetwarzane informacje niejawne,
c) zarządzanie ryzykiem bezpieczeństwa informacji niejawnych, w szczególności szacowanie ryzyka,
d) przeprowadzanie zwykłych postępowań sprawdzających wobec pracowników mających dostęp do informacji niejawnych z klauzulą „poufne”,
f) opracowanie szczegółowych wymagań w zakresie ochrony informacji niejawnych, stanowiących tajemnice służbową,
4. W zakresie ochrony przeciwpożarowej: nadzór nad ochotniczymi strażami pożarnymi, w tym:
1) wyposażenie jednostek w niezbędny sprzęt do ratownictwa pożarniczo-gaśniczego, w celu utrzymania w gotowości bojowej jednostek OSP,
2) rozliczanie zużycia paliwa w samochodach pożarniczych, motopompach i innych wydatków OSP,
3) organizacja i przeprowadzanie gminnych zawodów sportowo-pożarniczych,
4) obsługa posiedzeń i zebrań strażackich,
5) przygotowywanie i udział w konkursach o tematyce ochrony przeciwpożarowej na terenie gminy,
6) przygotowanie wypłaty ekwiwalentu pieniężnego dla strażaków w związku z udziałem w akcjach gaśniczych i szkoleniach,
7) zapewnienie ubezpieczenia członków OSP,
8) zapewnienie skierowań na badania lekarskie strażaków ochotników oraz kierowców,
5. W zakresie pozostałych spraw:
1) w zakresie utrzymania grobów i cmentarzy wojennych:
a) nadzór nad cmentarzami wojennymi, miejscami pamięci narodowej i prowadzenie ich ewidencji, w tym dbanie o ład i porządek na terenie cmentarzy,
b) ustalanie potrzeb finansowych w zakresie utrzymania cmentarzy wojennych i współpraca w tym zakresie z administracją rządową.
2) wykonywania działań w zakresie zwalczania pożarów i ewakuacji pracowników oraz udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej, w tym: informowanie kierownictwa o nieprawidłowościach i zagrożeniach w zakresie p.poż.., sprawdzanie oznakowania dróg ewakuacyjnych, opracowywanie instrukcji bezpieczeństwa pożarowego i jej aktualizacja,
3) prowadzenie procedury uproszczonej w oparciu o przepisy rozdziału 3 ustawy z 24 lipca 2015 r. Prawo o zgromadzeniach.
4) nadzór nad monitoringiem - systemem sygnalizacji włamania i ochroną budynku Urzędu, oraz budynków komunalnych, w tym świetlice wiejskie, oczyszczalnia ścieków, ujęcia wody, remizy strażackie.